15. toukokuuta 2014

Eurooppalaisuudesta

Euroviisut tulivat ja menivät, ja kylläpä olivatkin hienot viisut. Kerrankin olin todella tyytyväinen tuloksiin. Conchita herätti biisinsä eloon livenä, ja voitto oli ansaittu. Oli taas kerran hieno nähdä, miten ihmiset ympäri Eurooppaa löysivät suosikkinsa.

Näin Euroviisujen jälkimainingeissa olen taas pohtinut eurooppalaisuutta ja identiteettiä ylipäätään. Minä koen olevani vahvasti eurooppalainen. Eurooppalaiset arvot ja yhteiskunta ovat minulle ne läheisimmät. Olen matkustellut Euroopassa paljon, ja huomaan kyllä eron Euroopan ja vaikkapa Amerikan välillä. Euroopassa tunnen tietyllä tavalla olevani kotona. Välillä on toki maiden rajoja ja kieli ja ihmiset vaihtuvat, mutta kaikki ei silti tunnu vieraalta. Tunnen ihmisiä lähes jokaisesta Euroopan maasta.

Kuva täältä.
Jos minulta kysytään, olenko vahvemmin suomalainen vai eurooppalainen, en osaa valita, enkä näe sille mitään tarvettakaan. Suomalainen on eurooppalainen, joten en näe näissä identiteeteissä mitään ristiriitaa. Useimmilla on joka tapauksessa useampikin identiteetti, suomalaisen lisäksi vaikkapa pohjanmaalainen, savolainen tai turkulainen. Alueellisten seikkojen lisäksi identiteetti rakentuu monenlaisista asioista, kuten vaikkapa harrastuksista ja työstä. Muissakaan asioissa yksi identiteetti ei sulje toista pois.

Minä olen EU-myönteinen. EU:ssa on toki paljon asioita, jotka voisi ja pitäisikin tehdä paremmin, mutta pidän kuitenkin lähtökohtaisesti hyvänä asiana, että Euroopan maat pitävät yhtä. Vaikka Suomi onkin maantieteellisesti vähän eristyksissä muusta Euroopasta, muut Euroopan maat ovat meille luontevimpia yhteistyökumppaneita. EU ei tarkoita vain byrokraatteja Brysselissä, vaan EU:n muodostavat ennen kaikkea ihmiset. Toivottavasti EU myös kehittyy vielä demokraattisempaan suuntaan. Itse olen saanut kokea vahvasti EU:n hyvät puolet, kuten vapaan liikkuvuuden. Olen ollut Erasmus-opiskelijavaihdossa ja työskennellyt EU:n rahoittamassa tutkimusprojektissa. Olen kiitollinen saadessani elää tällaisessa mahdollisuuksien maailmassa.

Näillä fiiliksillä on hyvä lähteä äänestämään europarlamenttivaaleissa.

2 kommenttia:

  1. Tosi hyvä teksti! :) Ja minä olen myös ihan samaa mieltä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista! Sinulla varmaan vaikuttaa asiaan sekin, että asut toisessa Euroopan maassa.

      Poista